Давне 1970. године на иницијативу учитеља Николе Мицића Ланде, Књажевац добија историјско-музејску збирку основану при Матичној библиотеци, а од 1971. град преузима бригу о старинама и предметима са оближњих локалитета.
Као самостална установа културе, са циљем да сакупља, чува, научно обрађује и представи богату и разноврсну културну баштину књажевачког краја, почиње да ради 1980. године под називом Завичајни музеј Књажевац. Након радова на санацији и адаптацији једног крила овог објекта 1996. године, део богатог фонда Завичајног музеја приказан је у оквиру нове сталне поставке, иновиране и модернизоване 2010. године.
У току неколико деценија преданог рада Завичајни музеј Књажевац постаје комплексна целина у чијем су саставу одељења за археологију, етнологију, културну историју и историју уметности, конзервацију, фотодокументацију, одељење за едукацију и водичка служба, тј. матична зграда Завичајног музеја, Музеј града у кући Алексе Аце Станојевића, Архео-етно парк у Равни, касноантички локалитет Тimacum Minus и Музеј Старе планине Балта Бериловац.
Завичајни музеј Књажевац као музеј комплексног типа има за циљ да постане регионални музеолошко-конзерваторски истраживачки центар са модернизованом програмском шемом која по садржају и темама превазилази завичајне и регионалне оквире уз појачану едукативну и промотивну улогу. Поставке музеја данас су конципиране као својеврсна лична карта града и изложене су у свим објектима музеја.
Бројне музичке, књижевне вечери, презентације и промоције, креативне радионице одржавају се од пролећа до јесени у дворишту Завичајног музеја Књажевац.
Стална поставка Завичајног музеја Књажевац која приказује богато културно наслеђе књажевачког краја налази се у Карађорђевој улици бр. 15, у згради која је саграђена 1906. године као двојна породична стамбена зграда у власништву породице Сибиновић. Данас је под заштитом државе као споменик културе. Објекат припада врсти културних добара грађанске архитектуре са стилским карактеристикама неокласицизма, карактеристичним за период са почетка XX века.