i

esg logo

Даљи ток изложбе прате предмети везани за насеља и куће књажевачког краја. Околина Књажевца, са 86 насеља, није густо насељена. Села су се раније налазила далеко од путева. После ослобођења од Турака почиње пресељавање дуж путева и долине река. У планинским пределима, у Буџаку, преовлађује разбијени тип села, док су у Заглавку и долинама река села збијеног типа. Временом су људска станишта претрпела велике промене. Данашње пастирске колибе, налик на бурдеље (земунице), указују на изглед првобитних станишта, која су, преко талпаре, чатмаре, плетаре, старе и нове моравке, широм Србије градили вредни дунђери из Црвења и Жлна и доносили у свој завичај нове архитектонске елементе. Унутрашњи распоред просторија и покућства прилично је уједначен, главна просторија је „кућа“ или „ижа“, са огњиштем на средини. Ту су и пепелиште са „црепњама“, чивилуци и клинови о које се вешају разни керамички судови, „трпеза“ или „софра“, кашике, земљане посуде, дрвене панице итд. Кућа је подешена тако да се складно комуницира са собама и осталим одељењима. Ова збирка обухвата и предмете из годишње обредне традиције; црквени барјак из 1893. године, дарохранилицу и путир, ручно рађену керамику, црепуљу, софру, дрвену кашику, славски колач итд. Осим макете моравке из Горње Каменице, у витринама се налазе и макете амбара из Белог Потока, чатмаре из Зубетинца и Берчиновца, макета тора за стоку и макета воденице под сламом из XIX века. Куће и насеља

У последњем делу поставке налазе се предмети коришћени у народним обичајима и веровањима. Књажевачки крај богат је очуваним обичајима везаним за животни циклус појединца кроз религиозна веровања и обредну праксу која прати рођење, брак и смрт. Врхови планина и извори река одувек су сматрани природним светилиштима и стаништима различитих божанстава и митских бића. Предмети који чине ову збирку су: невестин венчић, лицидерско срце, свадбарска буклија, љуљка, коританце са ускршњим јајима, ритуални хлебови, прибор за бајање и Добромир, патуљак из племена Хопа. Обичаји

Знаковни језик